Legislaţie

 

România

 

Legea serviciilor comunitare de utilitati publice

Legea 230/2006 privind infiintarea, organizarea, exploatarea, gestionarea, monitorizarea si controlul functionarii serviciului de iluminat public in comune, orase si municipii.

Ordin nr. 77/2007 privind aprobarea normelor metodologice de stabilire, ajustare sau modificare a valorii activitatilor serviciului de iluminat public

Ordin nr. 87/2007 pentru aprobarea caietului de sarcini cadru al serviciului de iluminat public.

 

Australia

 

Principalele legi care reglementează iluminatul în Australia sunt:

AS/NZS1158.1.1 - 1997 Road Lighting (Vehicular)
AS/NZS1158.3.1 - 1999 Road Lighting (Pedestrian Area)
AS1158.4 - 1984 Supplementary Lighting at Pedestrian Crossings (mai putin relevantă)
AS 4282-1997 The Control of the Obtrusive Effects of Outdoor Lighting-
(AS= Australian Standard,NZS= New Zealand standard, deci aceste legi sunt valabile si în Noua Zeenlandă)


În pricipal se pune accent pe ameliorarea efectelor poluării luminoase în preajma observatoarelor astronomice recunoscute(chiar si de amatori) de către Societatea Astronomică Australiană. Există limite maxime acceptate prin aceste legi pentru lumina trimisă în sus. Aceste legi nu sunt obligatorii, dar observatoarele recunoscute pot atrage atentia Cosiliilor Locale cu privire la nerespectarea lor, litigiul astfel declansat punând clar într-o lumină negativă persoana sau organizatia care încalcă normele.

 

Aici puteti găsi o listă cu observatoarele astronomice recunoscute

 

Cehia

 

În Cehia exista deja legislatie în domeniul poluării luminoase, printr-o decizie de protejare a atmosferei semnată în februarie 2002 de presedintele Valclav Havel, dar care nu a fost încă transformată într-o lege. Printre altele, actul reglementează că:
- toată lumea este obligată să prevină si să limiteze cantitatea de poluarea luminoasă
- se lstabilesc ocatii si zone în care poluarea luminoasă este interzisă cu desăvârsire
- se stabileste o amendă între 500 si 150.000 de CZK pentru încălcarea acestei decizii


- Consiliile Municipale stabilesc măsuri pentru a reduce sau a preveni poluarea luminoasă la nivel local, si verifică respectarea acestor conditii

 

O versiune în engleză a acestui act se găseste la http://amper.ped.muni.cz/light/law/
iar părtile relevante pentru poluarea luminoasă la http://www.astro.cz/darksky/czairlaw3.htm

 

Insulele Canare

 

În Insulele Canare, poluarea luminoasă a fost redusă printr-o lege încă din 1988 pentru a proteja cerul în zona observatoarelor astronomce ale institutului de astrofizică din Canare

 

Chile

 

Chile este se bazează, încă din 1988 pe o limită de poluare luminoasă. Se doreste protejarea regiunilor Coquimbo, Antofagasta si Atacama. Este interzisă amplasarea altor felinare decât cele care nu poluează, acestea fiind verificate în laboratoare de cercetare, cât si amplasarea lor incorectă. Puteti citi aici in limba spaniola sau aici in limba engleza

 

Au fost stabilite si unele restrictii de timp pentru anumite lumini, de exemplu proiectoare cu laser sau cele provenind de la terenurile sportive.

 

Canada

 

În orasul Mississippi Mills, Ontario, Canada, din 9 septembrie 2003 este aplicată By-Law Nr 03-62. Pentru întregul iluminat stradal vor fi folosite lămpi cut-off (si orientate corect la 90 de grade). Puterea becurilor va fi de 70 W în zonele rezidentiale, 100 W în intersectii, etc. Toatele luminile amplasate în continuare vor fi îndreptate numai în jos.
Lumina abuzivă (orientată spre proprietate altor persoane) este total interzisă, putând fi redactate plângeri către o comisie a primăriei în astfel de cazuri.


Este de asemenea interzisă folosirea luminii pe terenurile sportive cât timp acestea nu sunt folosite. De asemenea, orice fel de instalatie de nocturnă pentru astfel de ternuri va folosi lumini „cut-off”.
Folosirea laserelor spre cer este interzisă. Totusi pentru evenimente speciale, se pot redacta cereri către comisia specializată a primăriei.


Politisti vor verifica luminile din oras, si dacă nu sunt corect instalate, sau în stilul cap-de-cobră, vor trimite un preaviz celor care le detin pentru ca în maxim 10 zile sa le schimbe. Dacă nu, sunt pasibili de plătirea unei contraventii.
Despre tipurile de instalatii de luminat permise, cât si cele nepermise aici.

 

 Legi asemănătoare au fost adoptate si în zona Ottawa, unde se găsette un centru observational important, Richmond Hill, Ontario si Saanich, British Columbia.

http://www.rasc.ca/lpa/

 

Argentina

 

Spania

 

Programul pilot de evaluare si reducere a poluarii luminoase in Catalonia :
Dat fiind  remarcabila crestere a poluarii luminoase in mediu si totodata ingrijorarea populatiei legat de aceasta problema Parlamentul din Catalunia a elaborat o lege a iluminatului public: Ley de ordenación ambiental de la iluminación exterior para la protección del medio nocturno


Aceasta munca a fost directionata catre realizarea unui program pilot de evaluare si reducere a poluarii luminoase in Catalunia ,in acord cu Tratatul de Cooperare cu Departamentul de mediu ,Universitatea din Barcelona si Universitatea Politehnica din Catalunia.Intr-o prima etapa Programul Pilot s-a axat pe experimentarea unor conditii de proba si asupra unui studiu general .Aceasta prima etapa a avut loc intre Noiembrie 1999-Decembrie 2000  si a fost divizata in 2 parti .Prima parte s-a directionat pe studiul caracteristicilor echipamentelor de iluminat public si a felului cum sursele lor produc contaminarea.Aceasta etapa a fost supervizata de o echipa a Departamentului de Proiecte De Inginerie din cadrul Universitatii Politehnice din Catalunia.A doua parte s-a axat pe masuratori a luminozitatii cerului in diferite locatii.Aceste studii ,pe langa faptul ca a stabilit o comparare cu luminoziatatea naturala ,poate fi folosit ca referinta pentru urmatoarele masuratori a variatiei luminozitatii.Studiul a fost realizat de Departamentul de Meteorologie si Astronomie a Univeristatii din Barcelona. In particular ,masuratori au fost facute in 5 municipalitati din Catalunia ,alese intr-o arie geografica extinsa si cu caracteristici diferite dpdv a densitatii populatiei ,orografie,calitatea conditiilor meteo si astronomice a cerului.Aceste locatii au fost Balaguer, Mora de Ebro, Oliana, Santa Pau si Seva. Cateva observatii s-au realizat si in Barcelona.
Acest studiu a permis o caracterizare generala a problemei si in acelasi timp ,analiza si diferentierea a influentelor exercitate sub diverse aspecte.

 

In efectuarea observatiilor astronomice s-au utilizat urmatoarele echipamente :
Celestron DeLuxe Telescope of 203 mm of aperture
CCD Camera ST-6B
Filters wheel in Johnson photometric system
Laptop Pentium Celeron 466 Mhz
Mai jos puteti gasi cateva harti a stralucirii cerului pentru diferite locatii :
Map of the sky brightness of Seva (May 2nd, 2000)
Map of the sky brightness of Barcelona (June 30th, 2000)
Map of the sky brightness of Oliana (July 5th, 2000)
Mapa of the sky brightness of Balaguer (September 5th, 2000)

Primul stagiu al Pilotului Program a permis obtinerea unei mape municipale a luminiscentei toatel emise si  o mapa a luminiscentei toatele instalate in zona Cataluniei.

Acest program a demonstrat ca intrarea in forta a Legii si a implementarii ei,v-a duce la econo mii anuale de pana la 2000 milioane pesetas in energia consumata.Acessta este echivalentul reducerii emiisilor de CO2 de pana la 48000 tone pe an,1000 de tone de CO si 2400 de tone/an a NOX.

Al doua etapa a Programului Pilot pentru evaluarea si reducerea a poluarii luminoase in Catalonia a fost dezvolatat si a constituit o analiza exhaustiva a  unei zone definite (Sierra del Montsec,incluzand orasul Balaquer),acessta analiza fiind folosita in elaboarea de reguli suport ale Legii de de mediu de planificare a iluminatului public si a combaterii poluarii luminoase,
In particular ,scopul programului a urmarit urmatoarele aspecte :
1.de a colabora in elaborarea si discutarea reglementarilor suport lae legii,in special asupra afectarii calitatii astronomice a cerului,definirea zonei distincte de iluminare,masurile de protectie,strategiile de control  si de ajustare a facilitatilor existense.
2.de a participa la campanii de informare in municipalitati a publicului general.
3.Pentru a optimiza tehniciile folosite in prima etapa a Proiectului Pilot in concordanta cu experineta achizitionata.
4. de a realiza o retea de localitati ptr actiuni pilot demonstrative in zona Sierra del Montsec si orasul Balaguer.
5. pentru a masura si observa luminozitatea cerului in locatiile retelei mai sus definite si a analiza rezultatele din punct de vedere astronomic.

 

Noua Zeelandă

 

Ordonanta de control al iluminatului public Golden Bay

Consiliul Districtului Golden Bay a hotarat urmatoarele ca parte a schemei districtului Golden Bay(Noua Zeelanda,Noiembrie 1989)


Sectiunea 22; Iluminat Nocturn


Utilitati:Introducerea unui cod de proiectare si instalare a iluminatului nocturn public,cu scopul de a asigura iluminatul public nocturn in concordanta cu conservarea energiei si a mediului natural nocturn,astfel incat sa asigure siguranta ,utilitate si productivitate in timpul noptii si sa implemeteze un cod al instalarii de sisteme de iluminat public si a conditiilor de aprobare a reglementarilor.


Iluminatul nocturn : Consiuliul de iluminat nocturn a cerut drumuri,strazi ,cai de acces cu facilitati de iluminat nocturn care sa indeplineasca codul Iluminatului nocturn.

Scopul Codului:

Appendix U:Scopul acestui cod este sa asigure ca iluminatul public nu agreseaza  folosirea resonabila si asigurarea proprietatii in district.Este in intentia Codului de a incuraja tipurile,felurile, constructia ,instalarea si folosirea a echipamentelor de iluminta public de putere ,a dezvoltarii sistemelor de iluminat care conserva energie si care potejeaza mediul inconjurator si mareste siguranta ,utilitatea productivitatea in timpul noptii.

[...]

4. Conformarea: Echipamentele de iluminat artificial public trebuie sa fie instalate in conformitate cu Codul si cu alte reguli aplicabile.


5. Materiale aprobate si metode de constructie,instalare si operare: Prevederile Codului nu sunt intentionate sa previna folosirea a oricarui tip de constructie,metode de instalare sau operare nu sunt interzise specificat de catre Cod. Consililul poate sa aprobe oricare alta alternativa,daca indeplineste urmatoarele : a) sa dea cel putin echivalentul apicabil a cerintelor specifice a codului. b) Este satisfacator si indeplineste cerintele Codului C. A fost proiectat si aprobat de un inginer profesional contine si functioneaza dupa intentiile Codului.


6. Definitii:
6.1 Sursele de iluminat public inseamna echipamente artificiale de iluminat ,instalate si portabile,folosite pentru iluminat general ,stradal si reclame.Aceste echipamente trebuie sa includa ,dar nus sunt limiate la , cautare,conturare si iluminatul zonei pentru :
cladiri si structuri
facilitati de recreere
zone de parcat
iluminat peisagist
reclame iluninate
iluminat pe cai de acces public si privat.
6.2 Clasa I de iluminare inseamna iluminarea publica utilizata pentru zonele de vanzari,faciliatile de recreere ,restaurante,reclame etc. 
6.3 Clasa II de iluminare inseamna iluminatul strazilor,caileor ferate ,gradinilor echipate,zonelor de parcare,iluminare ptr securitate si alte similare aplicatii.
6.4. Individula inseamna orice persoana privata,propietar,chirias, sau entitate comerciala,companii. 

7. Cerinte generale:

7.1. Surse preferate pentru toate tipurile de iluminat il constituie lampi si echipamente cu sodiu la presiunui mici.
7.2 Acoperirile sunt cerute in toate instalarile.
7.3 Orele de folosire ,trebuie sa fie respectate in toate tipurile de instalari.
7.4 Reclamele,semnele cu display  trebuie sa utilizeze device-uri de iluminat asezate pe varful structurii.Toate aceste tipuri de echipamente trebuie sa respecte preveridele Codului.

8. Ore de functionare:
8.1Iluminatul de clasa a II poate sa fie folosit oricand.
8.2.Iluminatul de clasa I este folosit pentru iluminatul :
a.magazinelor si a zonelor de tip restaurant,reclamelor,zonelor de afaceri care trebuie folosite in timpul programului in care faciliatile sunt deschise.
b.reclamele si semnele iluminate trebuie sa fie functionale pana la ora 11 p.m.
c.zonele de recreatie si cele sportive trebuie sa fie operabile pana la ora 11.p.m. ,aici facand exceptie evenimentele sportive si cele recreationale speciale.

9. Prohibitii:
9.1.Sursele laser si lumini de tip stoboscop sau sursele de intensitate luminoasa puternica pentru reclame nu trebuie proiectate peste planul orizontal.
9.2 Luminile de cautare pentru reclame si divertisment nu sunt permise.

9.3 Iluminatul neoperativ si cel existent nu trebuie modificat ,mutat sau marit fara permisiunea Consiliului.

 

 

Italia

 

Poluarea luminoasa este o alterare a luminii naturale in mediul exterior datorat surselor artificiale de poluare luminoasa.Efectele adverse raportate a poluarii luminoase implica domeniul animalelor,a vegetatiei si a omenirii.Una dintre cele mai importante efecte ale poluarii luminoase este cresterea luminozitatii cerului nocturn.Lumina risipita in sus de catre corpurile de iluminat nocturn ,in fapt,lumineaza particulele atmosferice si moleculele producand un peisaj luminos care obstructioneaza viziunea in timpul noptii.Aceasta cauzeaza scaderea perceptiei asupra Universului in care traim.Acest site  isi propune sa dea informatii asupra problemei poluarii luminoase in Italia si posibilele solutii.

 

Procedurile Conventiei "Poluare luminoasa si protectia mediului pe timpul noptii”-Venetia :Sa salvam noptea !,sunt colectate intr-o carte de 356 pagini ,editate de Pierantonio Cinzano si publicata de Institutul de Tehnologie si Poluare Luminoasa cu suportul UNESCO.Cartea pune in discutie numerosele aspecte ale poluarii luminoase intr-un limabaj simplu,aratand contributia autorilor la problema internationala :importanta observatiilor astronomice facute de om de-alungul secolelor,situatia cerului nocturn in Europa ,respectiv in Italia,consecintele ecologice ale iluminatului nocturn artificial,predarea poluarii luminoase in scoli,masurarile tehnice pentru o limitare efectiva a consecintelor,controlul poluarii luminoase in Europa de Est.

 

Masurarea si modelarea poluarii luminoase este titlul cartii a carei autor este  Pierantonio Cinzano ,publicata in anul 2000 de catre Societatea Astronomica italiana.Cartea aduna 25 de cercetari ale principarilor experti in domeniu.

Inquinamento luminoso e protezione del cielo notturno este cartea publicata de Institutul Venetian de Stiinte,Litere si Arta.Cartea contine multe tabele cu date,figuri si fotometrii a celor mai importante locatii din Italia,formule,calcule a propagarii poluarii luminoase,sugestii de proiecte samd.

 

Raportul ISTIL 2001 al Stato del cielo notturno e Inquinamento luminoso in Italia publicata de ISTL colecteza multe date bazate pe masuratori din satelit:harti ale luminozitatii cerului nocturn,vizibilitate stelara,pierdere de magnitudine,statistica asupra situatiei a cerului nocturn in regiunile italiene si totodata capacitatea populatiei de a percepe Universul.